herään aamuisin puoli kuudelta herätykseen, joka ei ole minulle tarkoitettu vaan työhönlähtijälle. silti nousen ylös, haparoin pimeässä alakertaan, väistelen jaloissani pyörivää kissaa ja laitan kahvin tippumaan, annan mouruavalle katille ruokaa ja nautin sen ansiosta ja jälkeen aamun hiljaisuudesta. töihinlähtijä on niitä, jotka painavat torkkunappulaa aina uudestaan, niin pitkään kun mahdollista sillä haluavat vielä nukkua muutaman minuutin. minä niitä, joille aamuherätys ei tuota ongelmia, avaan silmät ja nousen ylös, yleensä vielä hyväntuulisena. olen jo tottunut siihen, että töihinlähtijä ei heti herättyään välttämättä ole rupattelutuulella, hörppää kyllä mielellään keittämäni kahvit, pistää takin niskaan sanoo jonkun sanan minulle ja lähtee rapsutelemaan auton ikkunoita puhtaaksi.

vaikeinta tässä viimeaikaisessa elämässä on ollut oppia olemaan suunnittelematta, varmistelematta ja huolehtimatta. ikäni olen toiminut juuri niin, äidinmaidossa imenyt huolenpitäjän roolin ja kantanut vastuuta sellaisestakin, mille en ikinä mitään mahtaisi. ihan tyhjältä pöydältä en voi päiviäni aloittaa, pientä suunnitelmaa askareista on hyvä olla. siis pientä. ja jos eivät toteudu vaan makaan ja täytänkin ristikkoa, so what - olen oppinut toteamaan. ja isoja linjoja minä kevyesti kyllä hahmottelen välillä, yritän tunnustella, mitä vielä tahtoisin oppia työn saralla, millainen tekeminen tuntuisi hyvältä jne.. jossain määrin jatko-opiskelukin kiinnostaisi nyt kun taas kykenen lukemaan ylipäänsä mitään tekstiä...

tilasimme illalla liput konserttiin joka pidetään henkikirjoituspaikkakunnallani toukokuussa. veljeni vaimoineen on myös kyseisen musiikkilajin innoittamana tulossa, kenties toinenkin, vanhempi versio. jännää ajatella miltä maailma silloin, kesän kynnyksellä näyttää ja maistuu. maltan kyllä odottaa. olen havainnut, että päivä on pidentynyt, aamuisin valkenee nopeammin ja valoa riittää aina vain kauemmin. hieman olen alkanut ajatella myös siemeniä, istutuksia ja ruohon viherrystä. kevään tuloa.

muistin juuri että on sukellettava etsimään tietoa työehtosopimuksen sisällöstä.. illalla pätkähti päähäni, että pitkä s-loma saattaa heikentää mm lomapäivien kertymää. laskin illalla että raha just ja just riittää nyt, tällä menorakenteella. läheiseni neuvosta karsin kaikki kuluni minimiin, lakkautin lehtien tilaukset ja muut kytkökset. eipä tipahtele enää laskuja entiseen malliin eikä mitään minulta puutu. palaa mieleen opiskeluajat kun oli niukkaa mutta muutoin antoisaa.