olen maanisessa tilassa..  tulin taas viisaammaksi tänään. siitä tuohtumus, ei ollenkaan ihanasta terkkalääkäristäni, joka olikin tällä kertaa takapiruna, opiskelijapoika teki tohtorin virkaa.. no kumminkin muut asiat hoitui hyvin, poikakin punasteli vain siksi ettei verenpaineenmittaus ottanut onnistuakseen sitten millään.. mutta kun pyysin lähetettä silmäpolille, kun mulla on sekin glaukooma ja siksi pitäis kahden vuoden välein tehdä tiettyjä tutkimuksia ettei pääse näkö häviämään tietämättä.. mm näkökenttätutkimus ja jokin toinen, filmaus.. en muista mikä niminen.. niin, nythän onkin niin selitti lääkärini että keskussairaala tekee vain diagnooseja.. eli jos minulla ei vielä olisi tautimääritystä, vain epäily, niin sit pääsisin sinne mutta muuten.. niin, takelteli lääkärini kun tilanteeni tarkkaan tietää, että pitäis sinne yksityiselle sitten.. voi ei parahdin minä niin että lääkäriopiskelijapoika ihan hätkähti (realityä hänelle!!) millä köyhä semmosta!! minä tiedän mitä ne tutkimukset maksaa - ainakin pari kolme sataa kappale.. ja yksityislääkärin palkkiot ja tiedän että uudet lasitkin pitää hankkia, en nääs näe enää entisillä lukea.. jotta perseelleen tässä menee pelkästä kauhusta, köyhä ja kapinen. no se ihana tohtori kuunteli aikansa ja sanoi, että yritetään silti, lääkäriopiskelija säesti että ehkäpä opettelupuolelle (tai johonkin semmoseen).. minä olin siitä tyytyväinen ja siitäkin, että päätettiin samaan syssyyn yrittää normaali verenpaineenlääkityksen korvaushakua kelalta. sitäkin kun lääkärini jo viimeksi ihmetteli ettei minulla ole sitä korvausta.. ei ole ei, kun en täyttänyt silloin 2001 kun lääkityksen sain niitä kolme kriteeriä.. nyt kai menis useampikin. että semmosta tällä kertaa kurjuuden maksimointiosastolta.

niin se pointti on siis se, että erikoissairaanhoitoa ei siis enää saa.. vaan on "siirretty" yksityissektorille, jotta lääkäreiltä, onnettomilta ei liksa loppuisi.. nythän ne onnettomat joutuu ihan osinkoina osan ottamaan ettei verokarhu kaikkea vie.. voi prkl...no, rauhoittuu siitä ja toteaa, että niinköhän se menee muillakin poleilla, että vain diagnoosia pukataan ja hoitopuoli hoituu yksityisvastaanotoilla ja sairaaloissa, siis niille, joilla on varaa maksaa ja elää kenties.. voi! kuolenko tähän kun en suruuni kuollut..EI elää tahdon, ma taistelen!!!

minä oikeasti pelkään, että näkökenttä on supistunut, tuntuu siltä, on semmosen hevosen olo jolla on ne silmälaput jottei näe sivuilleen.. raveissa, juostessa... ehkä se minullekin vain hyväksi etten ihan kaikkea enää näekään. onhan tuota tullut.. ei helevetti, olisi todellinen katastrofi jos menettäisin näköni, minulle lukeminen, maalaaminen, kirjoittaminen, värit, luonto, ihmisten touhut.. kaikki mikä visuaalista on, on hyvin tärkeää.. ja kelle ei olis. eli niihin tutkimuksiin minun on päästävä, rahat vaikka mistä hommaan..

kävin sitten myös kuulemassa Osmo Soininvaaraa.. oli antoisaa ja virkistävää vaikka aluksi säikähdinkin jotta saako tuon mutisijan sanoista mitään selvää.. jo vain sai. Parasta paras-hankkeessa on se että se on niin huono, ettei siitä mitenkään voi tulla pysyvää.. siteerasi O.S. Jussi Huttusta, sitä professoria...